Έπιασες νέα δουλειά; Συγχαρητήρια! Μάθε τώρα πώς να συμπεριφέρεσαι σε αυτήν, ώστε να την κρατήσεις.

Το να ξεκινάς σε μια νέα δουλειά, ειδικά αν είναι η πρώτη σου «σοβαρή» εργασία, είναι πάντα κάτι υπέροχο. Νέο γραφείο, νέοι συνάδελφοι και πιθανώς νέοι φίλοι, νέες ευκαιρίες για εξέλιξη των ικανοτήτων σου κ.ο.κ. Ωραία πράγματα, σαν να λέμε. Μην ενθουσιάζεσαι ακόμα, όμως. Το να προσαρμοστείς στο νέο εργασιακό περιβάλλον και να κερδίσεις την εμπιστοσύνη των ανθρώπων που δουλεύουν ήδη εκεί (ειδικά αυτό) είναι κάτι που θα πάρει χρόνο και αρκετή προσπάθεια, κυρίως από μέρος σου. Κοινώς, πρέπει να μάθεις να φέρεσαι σαν σωστός επαγγελματίας και σαν σωστός άνθρωπος, γενικότερα. Έχουμε κάποιες προτασούλες επί τούτου.

Μη γίνεσαι πολύ αδιάκριτος πολύ γρήγορα

Δεν είναι κακό να θες να γνωρίσεις τους νέους σου συναδέλφους και να τους κάνεις να σε συμπαθήσουν, κάθε άλλο. Προσπάθησε όμως να μην πέσεις με τα μούτρα πάνω τους και καταλήξεις να γίνεις ο ενοχλητικός του γραφείου.

Μην υπερενθουσιάζεσαι με πράγματα που είναι απλά ΟΚ

Θα μου πεις, πώς θα το καταλάβεις; Φρόντισε να ενημερώνεσαι συνέχεια για όσα συμβαίνουν γύρω από το αντικείμενό σου, μάθε να ξεσκαρτάρεις τα σημαντικά από τα ασήμαντα και δώσε προσοχή στο τι ενδιαφέρει πραγματικά τους ανθρώπους στη δουλειά σου. Επαγγελματικά μιλώντας πάντα, αν εσύ είσαι πωρωμένος με το Grey΄s  Anatomy και ο άλλος δεν το αντέχει, αυτό είναι θέμα προσωπικού γούστου. Και στις δύο περιπτώσεις, πάντως, το να σκουντάς συνέχεια τον διπλανό σου με το παραμικρό δεν είναι το επιθυμητό.

Μην πηγαίνεις στη δουλειά σαν να περιμένεις να συναντήσεις την Ελισάβετ (ναι, τη βασίλισσα)

Όλοι πάμε ντυμένοι στην τρίχα σε μια συνέντευξη για δουλειά. Άντε να ντυθούμε και λίγο πιο προσεγμένα τις πρώτες 2-3 μέρες. Από εκεί και πέρα, όμως, το να πηγαίνεις στο γραφείο λες και ανήκεις στο cast του Downton Abbey, πέρα από ξεκάθαρη υπερβολή, κάνει τους υπόλοιπους που δουλεύουν καιρό εκεί να νιώθουν άβολα. Κράτα το casual, όλοι εκτιμούν έναν χαλαρό άνθρωπο.

Μη πας underdressed

Στον αντίποδα του πάω σαν να έχω επίσημο δείπνο, είναι εξίσου άβολο (για τους άλλους) το να πηγαίνεις σαν να είσαι σπίτι σου. Μπορεί εσύ να αισθάνεσαι άνετα με τη φόρμα σου το χειμώνα ή τη flip flop σου το καλοκαίρι (κυρίως για τα αγόρια), όμως αν κατά τη διάρκεια της ημέρας έχεις την αίσθηση πως οι υπόλοιποι σχηματίζουν πηγαδάκια και το θέμα συζήτησης είσαι εσύ, πίστεψε μας, έχεις δίκιο.

Τα πολλά «ναι» μπορεί να σου βγουν σε κακό

Είναι ένα πράγμα να συμφωνείς με κάποιες ιδέες του προϊσταμένου σου, και κάτι εντελώς διαφορετικό να είσαι ο «yes man». Και το αφεντικό σου θα νομίζει πως τον γλύφεις (και θα το εκμεταλλευτεί με τρόπο που δεν θα σου αρέσει) και οι συνάδελφοί σου θα γίνουν έξαλλοι μαζί σου επειδή χαλάς τον τρόπο που λειτουργούν τόσο καιρό. Κανείς δεν απολύθηκε ποτέ επειδή είχε άποψη, χαλάρωσε.

Να σου συστήσω το ρολόι, μια εξαιρετική εφεύρεση

Κανείς δεν τα πάει καλά με το ωράριο της δουλειάς του, είναι όμως το αναγκαίο κακό που πάει πακέτο με αυτήν. Κατάλαβέ το και φρόντισε να προσαρμοστείς άμεσα στο ωράριο της νέας σου δουλειάς. Δικαιολογίες του τύπου «δεν έχω μάθει να ξυπνάω τόσο νωρίς», «δεν μπορώ να φεύγω τόσο αργά, χάνω όλη μου τη μέρα», «εγώ έχω μάθει σε 8ωρο, δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να δουλέψω παραπάνω», θα αντιμετωπιστούν με δυνατά γέλια -στην καλύτερη.

Deadline, αυτός ο άγνωστος.

Όταν σου λένε αυτό πρέπει να είναι έτοιμο τότε, δεν είναι για να γεμίσουν μερικά δευτερόλεπτα διαλόγου. Είναι γιατί αυτό που σου ζητάνε πρέπει να είναι έτοιμο τότε. Αν μπορεί να είναι και νωρίτερα, ακόμα καλύτερα. Όμως προσοχή, εδώ υπάρχει μια παγίδα: Μην αφήσεις να σου ξεφύγουν λάθη προκειμένου να τελειώσεις κάτι νωρίτερα. Πάντα τσέκαρε δυο (και τρεις) φορές κάτι πριν το παραδώσεις. Είσαι καινούριος, λάθη θα κάνεις, παρ’ το απόφαση. Όσο λιγότερα τόσο το καλύτερο. Όχι, αυτό δεν σημαίνει πως μπορείς να χρησιμοποιήσεις σαν δικαιολογία πως διπλοτσέκαρες κάτι και γι’ αυτό έχασες το deadline. Τα deadline δεν είναι για να χάνονται. Εξού και λέγονται έτσι. Ξενύχτησε, αν χρειαστεί, αλλά έχε το project έτοιμο στην ώρα του.

Πάντα ρώτα αν και πότε μπορείς να δεις τον ανώτερό σου

Είναι από τα βασικά λάθη που μπορείς να κάνεις και που με μαθηματική ακρίβεια θα σε οδηγήσει στο λογιστήριο (αν πληρώνεσαι και δεν κάνεις απλώς πρακτική) και εν συνεχεία στο ισόγειο και συγκεκριμένα στην έξοδο από το κτίριο. Ο ανώτερός σου δεν είναι φίλος σου. Είναι ο ανώτερός σου. Μπορεί να είναι ο μόνος που έχει ασχοληθεί τόση ώρα μαζί σου, αλλά το έκανε στο πλαίσιο μιας επαγγελματικής συνέντευξης και όχι σε φιλικό επίπεδο. Μην τα μπλέκεις. Τι σημαίνουν όλα αυτά πρακτικά; Όμως δεν νοείται κάθε λίγο και λιγάκι να πηγαίνεις στο γραφείο του και να τον πρήζεις με κάτι που βρήκες ή έκανες ή θες να κάνεις. Χρησιμοποίησε το εσωτερικό του ή τη γραμματέα του (αν υπάρχει), πάρε την απαιτούμενη άδεια και πήγαινε μια και καλή έχοντας συγκεντρώσει έναν όγκο πραγμάτων. Η ιεραρχία είναι από τα βασικότερα πράγματα σε ένα εργασιακό περιβάλλον.

Μη μονοπωλείς τα meeting, ειδικά όταν δεν λες τίποτα

Είναι λογικό στα πρώτα meeting της νέας σου δουλειάς να έχεις το άγχος πως πρέπει να δείξεις την αξία σου. Κατανοητό, όλοι το έχουμε περάσει. Αυτό όμως δεν θα το πετύχεις ποτέ αν πετάς την μία κοτσάνα μετά την άλλη, διακόπτεις τους άλλους όταν μιλάνε και βρίσκεις πάντα κάτι να προσθέσεις στις ιδέες τους που εσύ θεωρείς πως ταιριάζει (κατά 97% δεν ταιριάζει ποτέ). Σημείωσε από πριν τις ιδέες σου, περίμενε τη σειρά σου και κράτα τις προτάσεις σου σύντομες. Για τον Θεό.

Επικοινώνησε άμεσα και σωστά

Θες να πεις κάτι σε ένα meeting. Μάλιστα. Βεβαίως. Πολύ ευχαρίστως. Μη φλυαρείς. Ο τρόπος είναι ένας και είναι πολύ απλός: Είδα πως έχουμε μια έλλειψη εκεί, οπότε μπορούμε να κάνουμε το Χ και το Ψ για να την καλύψουμε. Αυτό. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο.

Πρόσεξε τις αναφορές σου

Το επιχείρημα τύπου «συμβαίνει αυτό γιατί μου το είπε ο θείος μου» δεν είναι πραγματικό επιχείρημα. Αν θες να σε πάρει κάποιος στα σοβαρά, τουλάχιστον. Επίσης ό,τι διαβάσεις στα social media δεν σημαίνει πως είναι πραγματικότητα. Είναι το αντίστοιχο παλαιότερων γενεών «πρέπει να είναι αλήθεια γιατί το είδα στην τηλεόραση». Ε, λοιπόν, όχι, παίζει και να μην είναι. Αντίστοιχα, δεν σημαίνει πως είναι σωστό οτιδήποτε γράφει η Wikipedia. Πάντα τσέκαρε κάτι πριν μιλήσεις γι’ αυτό. Α, και κάτι τελευταίο. Απόφυγε τις γενικεύσεις. Επειδή π.χ. κάνεις κάτι εσύ και η παρέα σου αυτό δεν σημαίνει πως «όλοι ασχολούνται με αυτό».

Ο αέρας είναι για να αναπνέουμε, όχι για να τον παίρνουμε μονοπώλιο στα μυαλά μας

Ακόμα κι αν βρήκες τη δουλειά των ονείρων σου και νιώθεις περήφανος που τα κατάφερες, προσπάθησε να μείνεις ταπεινός και σωστός επαγγελματίας. Στο σπίτι σου παίξε όση air guitar θέλεις για να το γιορτάσεις. Όταν είσαι ανάμεσα σε άλλους, όμως, ειδικά αν είναι συνάδελφοι και ξέρουν ακριβώς τι κάνεις στο γραφείο, το να το παίζεις σπουδαίος και τρανός δεν θα σε βοηθήσει. Μάθε τι μπορείς να κάνεις καλά και τι όχι (δεν είμαστε όλοι για όλα), φρόντισε να εξασκείς συνέχεια το όποιο ταλέντο έχεις γιατί αν δεν το κάνεις θα σε αφήσει, και μάθε να συνεργάζεσαι. Μόνος του δεν πήγε κανείς μπροστά, ποτέ.

Να είσαι αντικειμενικός απέναντι σε, σχεδόν, όλα και όλους

Όσο κι αν θες να κάνεις καλή εντύπωση στον πελάτη που σου ανέθεσαν ή στον διάσημο που πρέπει να του πάρεις συνέντευξη, το να συμπεριφέρεσαι σαν groupie απέναντί του σε κάνει πολλά πράγματα, επαγγελματία πάντως όχι. Μάθε να κρίνεις και να είσαι αντικειμενικός -ακόμα και αυστηρός αν χρειαστεί- ώστε να κάνεις και σωστή δουλειά.

Τα εν οίκω μη εν δήμω

Έκανες σεξ χθες; Χώρισες; Έπιασες τη σχέση σου με άλλον αγκαλιά; Δεν αφορά κανέναν. Τουλάχιστον όχι τους πρώτους μήνες, πόσο μάλλον εβδομάδες. Ακόμα και αν αρχίσεις να γίνεσαι εργασιακός φίλος με κάποιους, το να μιλήσεις για τις καθαρά προσωπικές σου στιγμές δεν είναι κάτι που πρέπει να κάνεις αμέσως, όσο κι αν φαντάζει σαν έναν γρήγορο τρόπο προσέγγισης.

Μη δικαιολογείσαι

Χώρισα. Χτύπησα. Μου κόψανε το WiFi. Ό,τι άλλο κατεβάσει η κούτρα σου είναι ανάλογο με το «κυρία, κυρία, μου έφαγε ο σκύλος το τετράδιο που είχα την εργασία». Δεν λέω, super δικαιολογία όταν είσαι 5 ετών. Όχι όταν είσαι ενήλικας. Αν δεν πέθανε κάποιος, δικαιολογίες δεν υπάρχουν. Κατάλαβέ το από νωρίς, γλίτωσε τους πάντες από την αμήχανη στιγμή που θα αρχίζεις να τις ξεστομίζεις.

Μη φοράς ακουστικά

Εκτός του ότι μπορεί κάποιος να σχηματίσει την εντύπωση πως χαζεύεις, όταν είσαι καινούριος καλό είναι να έχεις τα μάτια και τα αυτιά σου ανοιχτά και να «ρουφάς» όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείς απ’ ό,τι συμβαίνει γύρω σου.

RISE team
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on Tumblr