Μουσικά προγράμματα που δεν έχουν καμία σχέση με τη μουσική. 

Την περασμένη εβδομάδα, το The Voice of Greece έριξε αυλαία, με έναν τελικό που σημαδεύτηκε από ένα πανέξυπνο ποιηματάκι που απήγγειλε ο κεντρικός παρουσιαστής Γιώργος Καπουτζίδης προς τους κριτές (πραγματικά έπος, δες το εδώ) και από την ανακοίνωση του τελικού νικητή, που ήταν ο Κύπριος Γιάννης Μαργαρής. Παρατηρώντας τα trending videos στο YouTube, διαπίστωσα ότι το «ποιηματάκι Καπουτζίδη» ήταν πιο πάνω από το video της ανάδειξης του νικητή του talent show.

KAPOY

Με αφορμή αυτό το γεγονός, αλλά και την επικείμενη πρεμιέρα ενός ακόμα talent show στο κανάλι Ε, ενώ προβάλλεται και το «Rising Star» στον Αντ1, αναρωτήθηκα: Πότε ήταν η τελευταία φορά που ένα talent show έβγαλε ταλέντα; Πού χάνονται όλοι αυτοί οι καλοί τραγουδιστές που εμφανίζονται σε αυτά τα προγράμματα; Μπορεί ένα talent show να αναδείξει ταλαντούχους καλλιτέχνες ή όλα αυτά είναι μια αφορμή για να δούμε τον Πάνο Μουζουράκη να λέει WTF ανέκδοτα και τον Κωστή Μαραβέγια να είναι ακαταμάχητος σε κορίτσια και αγόρια;

Η προϊστορία 

Ξεκινάμε με ένα σύντομο quiz: Παρακάτω ακολουθούν οι φωτογραφίες των νικητών και των φιναλίστ των 4 Fame Story, που προβλήθηκαν από το 2002 ως το 2006. Πόσους μπορείς να θυμηθείς;

1.

notisff

2.

fame

3.

periklis 4.

vasiliki

(απαντήσεις. 1= Νότης Χριστοδούλου-Γρηγόρης Πετράκος, 2= Καλομοίρα (με συμμετοχή Νίκου Μίχα) – Ραλλία, 3= Περικλής Στεργιανούδης – Γιώργος Λιανός, 4= Λεωνίδας Μπαλάφας- Βασιλική Καπάκου)

Ο κανόνας των talent shows τύπου «Fame Story» εκείνης της εποχής, έλεγε πως τις περισσότερες φορές ο νικητής του παιχνιδιού ξεχνιόταν γρήγορα, όπως και κάθε άλλος συμμετέχων, ενώ ο πρώτος φιναλίστ (βλέπει περίπτωση Λιανού ή Tamta απο το Greek Idol) ή και ο δεύτερος/τρίτος/κ.οκ  κατάφερναν να πραγματοποιήσουν έστω μια δισκογραφική κυκλοφορία μέχρι να ξεχαστούν κι εκείνοι.

Μοναδικές εξαιρέσεις στον κανόνα αποτελούν αυτή του Νίκου Οικονομόπουλου, νικητή Dream Show 2, του συμμετέχοντα στο ίδιο παιχνίδι Δήμου Αναστασιάδη και του Κωσταντίνου Αργυρού, που συμμετείχε στο «Fane Story 3». Σήμερα και οι 3 μεσουρανούν σε νυχτερινά κέντρα λαϊκού-ποπ ρεπερτορίου, κάνοντας τη συμμετοχή τους στα talent shows να μοιάζει ανάμνηση μακρινή.

Ποιοι από τους φιναλίστ των talent shows κάνουν σήμερα δισκογραφία;

Εύκολο!

Εκείνοι που κατάφεραν να παραμείνουν μέχρι σήμερα δημοφιλείς και να δημιουργούν σχετικά αξιοπρόσεκτα μουσικά πράγματα, ήταν εκείνοι που «έκαψαν» την εικόνα του παίκτη talent show, προσπαθώντας με κάθε τρόπο να παρουσιάσουν την προσωπική μουσική τους ταυτότητα. Για παράδειγμα, ο Λεωνίδας Μπαλάφας τόλμησε και αποχωρίστηκε την clean cut «μωρουδίστική» φάτσουλα με την οποία έγινε γνωστός τηλεοπτικά για να εξελιχθεί σε μια εκδοχή «ποπ» Γιάννη Χαρούλη. Παραφράζοντας ατάκα του Νίκου Μουρατίδη από talent show της εποχής, φαίνεται μόνο αν βγάλεις το talent show που κρύβεις μέσα σου, μπορεί να έχεις ελπίδες για να γίνεις ένας ολοκληρωμένος, δημοφιλής καλλιτέχνης.

Σήμερα. 

gioyri

Θυμάσαι τον Γιούρι Μελικωφ; Την Αρετή Κοσμίδου; Τον Κιντάτο; Μήπως θυμάσαι σε ποιο The Voice είχε βγει νικήτρια η Μαρία Έλενα Κυριακού; Αποκλείεται όμως να μη θυμάσαι το πάνελ των coaches στις 2 πρώτες σεζόν του παιχνιδιού. Αλήθεια – και με κάθε σεβασμό προς τον νικητή- έχεις βάλει στο YouTube να ακούσεις ένα από τα live του Γιάννη Μαργαρή; Πού πήγαν όλες αυτές οι ταλαντούχες φωνές όταν έσβησαν τα φώτα των τηλεοπτικών studios; Tην απάντηση μας την δίνει ο Κώστας Αγέρης, ο οποίος είχε μαγέψει το τηλεοπτικό κοινό τραγουδώντας παραδοσιακά τραγούδια του Πόντου. Σήμερα βρίσκεται στο VIP SKYLADIKO, γιατί το μεροκάματο είναι ιερό και όλοι μας κάπως πρέπει να επιβιώσουμε.

voice

   Η μουσική σαν παιχνίδι

Στο The Voice (Βlind Auditions), από τη στιγμή που ένας τραγουδιστής θα πάρει το μικρόφωνο, η κάμερα παρακολουθεί πότε εκείνον και πότε τους coaches. Προς το τέλος της ερμηνείας, ακούμε μόνο τη φωνή, ενώ οι coaches καλούνται να αποφασίσουν. Είναι μια περιπέτεια, όπου ο πρωταγωνιστικός ρόλος πηγαίνει στους celebrity «προπονητές», ενώ ο β`ρόλος κατευθείαν ανατίθεται στους καλλιτέχνες, που καλούνται να ξεχωρίσουν, ώστε να πάρουν λίγο από το φως toy καθενός coach. Το ίδιο concept με μικρές παραλλαγές, ακολουθείται και στο «Rising Star». Κανείς δεν είναι αυτόφωτος, απλώς παίρνει ένα κομματάκι από την λάμψη του εκάστοτε «προπονητή».

Ο καλλιτέχνης σαν παιχνίδι/αντικείμενο

LiagasStavento

 

«Μονομαχούν επί σκηνής για να την αποκτήσουν», «κάνουν τρίο»: Αν υπήρχε ένα talent show που έπρεπε να δεις για το show των προπονητών, αυτό ήταν το «The Voice». Μουζουράκης και Μαραβέγιας έκαναν τα πιο WTF/αξιολάτρευτα καραγκιοζιλίκια στις blind auditions για να αποκτήσουν κάθε παίκτη, ενώ ο Σάκης Ρουβάς και η Έλενα Παπαρίζου έβαζαν μπρος γοητεία και ξελόγιασμα για να πείσουν τα δικά τους φιντάνια. Σε video όπως το παραπάνω, είναι ξεκάθαρο πως το συννεφάκι χαράς που δημιουργούν οι πρωταγωνιστές Μαραβέγιας-Μουζουράκής είναι πολύ πιο ελκυστικό, λαμπερό (ΚΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ!) από τον κάθε τραγουδιστή. Η ερμηνεία είναι απλώς μια αφορμή, ένα διαθέσιμο εργαλείο ώστε να δεις αυτό το συννεφάκι να ξετυλίγεται μπροστά σου και να γελάσεις, όπως θα γελούσες βλέποντας την αγαπημένη σου sitcom.

Τελικά;

«Μην συμμετέχετε σε talent shows, για το θεό! Μετατρέπουν σε παιχνίδι το ταλέντο και την προσωπικότητα του κάθε καλλιτέχνη. Δεν έχουν καμία σχέση με τη μουσική αυτά τα παιχνίδια» γράφει στο Facebook η φίλη μου, τραγουδίστρια από τη Θεσσαλονίκη Σ.Γ. Αυτή είναι μια πλευρά του νομίσματος. Η άλλη είναι πως αν παίξεις με τους κανόνες αυτού του παιχνιδιού, ίσως και να έχεις μια ευκαιρία στο να γίνεις ένα ενδιαφέρον τηλεοπτικό αξιοθέατο ή έστω να κερδίσεις ένα μουσικό μεροκάματο, ακόμα κι αν αυτό είναι στο Skyladiko VIP.

Skyladiko-VIP-1

[themify_button ]του Γιάννη Δημητρέλλου[/themify_button]

Δες εδώ:Είναι o Κωστής Μαραβέγιας ο «Sakis» της σύγχρονης γενιάς;

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on Tumblr