Όλα όσα δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Facebook, σχετικά με το σκάνδαλο της Cambridge Analytica.

Με απολογητικό ύφος παρουσιάστηκε ο Mark Zuckerberg ενώπιον του αμερικανικού Κογκρέσου, έχοντας κληθεί να εξηγήσει με ποιο τρόπο τα προσωπικά δεδομένα 87 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook (ανάμεσά τους και τα δεδομένα 59.480 Ελλήνων) έφτασαν στα χέρια της εταιρείας Cambridge Analytica.

Ο ίδιος ισχυρίστηκε πως είναι η πρώτη φορά που ένα κοινωνικό δίκτυο έχει τόση μεγάλη ισχύ, που θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο σε μια εκλογική διαδικασία, αλλά και να χειραγωγήσει πολιτικά τους χρήστες του. Όπως τόνισε στη συνέχεια, σε μια τέτοια περίπτωση υπάρχουν μόνο δύο επιλογές. Θα πρέπει, λοιπόν, η ιδιωτική εταιρεία να δεχθεί να αλλάξει τις νομοθετικές της ρυθμίσεις, ώστε να γίνει ασφαλέστερη και πιο έμπιστη ή να πάψει να υπάρχει!

Στην ακρόασή του, που κράτησε πάνω από 5 ώρες, ο Zuckerberg παραδέχθηκε, πως ήταν δικό του λάθος και ανέλαβε όλη την ευθύνη για το σκάνδαλο που έχει ξεσπάσει, αφού ομολόγησε πως δεν έκανε ό,τι μπορούσε, για να εμποδίσει την παράνομη συλλογή δεδομένων. Ωστόσο, από δω και στο εξής, κρίνει πως είναι απαραίτητο να ενημερώνει τους ανθρώπους με ακρίβεια για το πώς θα χρησιμοποιηθεί κάθε πληροφορία που θα μοιραστούν στο Facebook.

Αναφερόμενος στην Cambridge Analytica, δήλωσε πως θα έπρεπε να την είχε αποκλείσει ήδη από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε να λειτουργεί ως διαφημιστική εταιρεία το 2015 και επιπλέον δεν έπρεπε να την εμπιστευτεί στο ότι δεν χρησιμοποιεί τα δεδομένα χρηστών στο Facebook, όπως η ίδια είχε ισχυριστεί.

Στη συνέχεια της ομιλίας του, απαντώντας σε μια από τις ερωτήσεις που του τέθηκαν, ο Zuckerberg ομολόγησε πως ο καθηγητής Νευρολογίας του Πανεπιστημίου του Cambridge, Aleksandr Kogan, πούλησε δεδομένα του Facebook και σε άλλα νομικά πρόσωπα, πέρα από την Cambridge Analytica, τα οποία θα προσπαθήσει να εντοπίσει και να τα αποκλείσει από το Facebook.

Έτσι, σύμφωνα με τα λεγόμενά του δεν τίθεται το ζήτημα για το αν θα πρέπει να υπάρχει ένα κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με τη νομοθετική ρύθμιση του κοινωνικού δικτύου, αλλά ποιο κανονιστικό πλαίσιο είναι το κατάλληλο.

Όσον αφορά την αποθήκευση και την πώληση προσωπικών δεδομένων των χρηστών του Facebook, για την οποία έχει κατηγορηθεί πολλές φορές στο παρελθόν δήλωσε: «Ναι, αποθηκεύουμε δεδομένα, κάποια από αυτά με την άδεια των χρηστών […] Υπάρχει μία αρκετά διαδεδομένη παρεξήγηση, σύμφωνα με την οποία πουλάμε δεδομένα σε διαφημιστές. Δεν πουλάμε δεδομένα σε διαφημιστές. Αυτό που επιτρέπουμε στους διαφημιστές είναι να μας πουν ποιους χρήστες θέλουν να προσεγγίσουν, ώστε αργότερα να βάλουμε τη διαφήμισή τους. Αυτό είναι ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί το μοντέλο μας, ωστόσο συχνά γίνεται αντικείμενο παρεξηγήσεων».