«Τηλεφωνοφοβία»: Υπάρχει; Πώς ξεπερνιέται;

Παίζεις κάθε μέρα με ένα τηλέφωνο στα χέρια. Ακούς μουσική, εγκρίνεις/απορρίπτεις αγόρια ή κορίτσια στο Tinder, παίζεις παιχνίδια και «καίγεσαι» στέλνοντας μηνύματα στο messenger; Ναι, αλλά γιατί δεν μιλάς (σχεδόν) ποτέ στο τηλέφωνο; Υπάρχει λόγος και δεν λέγεται «κοινωνικό άγχος».

Καταρχήν, δεν είσαι μόνος.  Στην Αμερική, σε έρευνα που έγινε το 2011 από το Pew Research Group, διαπιστώθηκε ότι ο μέσος κάτοχος κινητού, κάνει ή λαμβάνει μέχρι 12 κλήσεις τη μέρα. Τέσσερα χρόνια αργότερα, αντίστοιχη έρευνα έριξε τον αριθμό αυτό στα 6 τηλέφωνα ανά μέρα.

Παρ`όλα αυτά, οι τηλεφωνικές κλήσεις χρειάζονται. Για εκείνο το πρόσωπο που ξαφνικά σταμάτησε να σου στέλνει στο Messenger, για εκείνη την πιτσαρία που δεν είναι καταχωρημένη στο efood, για εκείνον τον φίλο/φίλη που δεν έχει Facebook  (είναι πολλοί) και φυσικά για τους γονείς σου (αν δεν έχουν Facebook).  Γι`αυτό αξίζει να ξεπεράσεις τη συστολή, την «τηλεφωνοφοβία» που μπορεί να έχεις. Το πρώτο βήμα για να ξεπεράσει κανείς μια τέτοια κατάσταση είναι το να την κατανοήσει.

Γιατί αγχωνόμαστε όταν πρέπει να μιλήσουμε στο τηλέφωνο λοιπόν;

Δεν ξέρεις τι σκέφτεται ο άλλος

Το μεγαλύτερο μέρος (σχεδόν 90%) κάθε συνομιλίας, δεν περιέχει λέξεις.  Γκριμάτσες, χειρονομίες, κινήσεις γλώσσας του σώματος είναι οι βασικές σταθερές κάθε συνομιλίας. Στις τηλεφωνικές συνομιλίες, το μόνο στοιχείο επικοινωνίας είναι οι λέξεις. Αυτό, σύμφωνα με την καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας Alison Papadakis, «μπορεί να προκαλέσει νευρικότητα σε πολλούς ανθρώπους. Για παράδειγμα, κάτι που ακούγεται απειλητικό, μπορεί να είναι ένα αστείο, που λέγεται με χαμόγελο, αλλά πού να το ξέρεις;»

Χωρίς την ύπαρξη στοιχειών όπως το κούνημα του κεφαλιού, το σήκωμα των φρυδιών, ή ένα χαμόγελο,  η συνομιλία μετατρέπεται σε ένα παιχνίδι όπου πρέπει κυρίως να μαντέψεις αν αντιλαμβάνεσαι σωστά τα λόγια του συνομιλητή σου.

Παύσεις

Όταν γράφεις ένα κείμενο, μια παύση συνήθως υποδηλώνει πως κάτι σκέφτεσαι, κάτι σ`απασχολεί, κάτι σημαντικό κάνεις τελοσπάντων και χρειάζεσαι λίγα δευτερόλεπτα/λεπτά ακόμα για να το ολοκληρώσεις. Αντίθετα, μια ξαφνική παύση εν μέσω τηλεφωνικής συνομιλίας συνήθως δεν είναι καλό σημάδι και όσο περισσότερο διαρκεί, τόσο περισσότερο παραπέμπει σε μια μάλλον κακή, τουλάχιστον άβολη εξέλιξη της συνομιλίας. Επίσης σε ένα γραπτό μήνυμα, μπορείς να διορθώσεις μια λάθος φράση και να επαναδιατυπώσεις καλύτερα τις σκέψεις σου. Στο τηλεφώνημα, μια λάθος κουβέντα, από τη στιγμή που θα βγει από τα χείλη σου, είναι εκεί έξω και δεν έχει undo.

«Συγνώμη για την ενόχληση»

Όταν καλείς κάποιον στο τηλέφωνο, του ζητάς να διακόψει όποια δραστηριότητα κάνει εκείνη τη στιγμή και να αφοσιωθεί σε αυτό που θέλεις να του πεις. Προφανώς και δεν είναι είσαι σε θέση να γνωρίζεις τι κάνει εκείνη τη στιγμή και μπορείς να σκεφτείς 10000 σενάρια. Η ιδέα και μόνο ότι θα διακόψεις το συνομιλητή σου από κάτι σοβαρό, για να του πεις κάτι που ίσως εκείνος το αξιολογήσει ως όχι σημαντικό, μπορεί να προκαλέσει άγχος. «Δεν μας αρέσει να μας αξιολογούν άλλοι άνθρωποι. Όλη η επιβίωση του ανθρώπου εξαρτάται από τη σχέση του με άλλους ανθρώπους, γι`αυτό όταν υποβαλλόμαστε σε κατάσταση αξιολόγησης, αυτό προκαλεί στρες», λέει ο καθηγητής ψυχολογίας Jeremy Jamieson.

Αυτό-λογοκρισία

Οι άνθρωποι συνήθως αγχώνονται, πως ένα λάθος σε μια τηλεφωνική συνομιλία με κάποιον ερωτικό σύντροφο ή φίλο, θα προκαλέσει μια αρνητική αξιολόγηση  από την πλευρά τους, γι`αυτό και αυτό-λογοκρίνονται. Σύμφωνα με την καθηγήτρια Alison Papadakis, αυτή η αυτό-λογοκρισία είναι που δημιουργεί τελικά την ανασφάλεια και του άγχος του σύγχρονου ανθρώπου πριν από κάθε τηλεφώνημα. Πόσες φορές πριν καν μιλήσεις στο τηλέφωνο, έχεις προβάρει τα λόγια σου και έχεις «κόψει» τα μισά από αυτά που θέλεις να πεις;

Μήπως πρέπει να μιλάς περισσότερο;

Σύμφωνα με τον Jamieson, ένας σημαντικός λόγος του άγχους πριν από κάθε τηλεφώνημα, είναι η έλλειψη εμπειρίας! «Νιώθουν άβολα, γιατί ξέρουν μεν τους κανόνες του texting και των Emojis, αλλά δεν ξέρουν τους κανόνες μιας τηλεφωνικής εμπειρίας, δεν ξέρουν τι συμβαίνει σε ένα τηλεφώνημα», λέει ο Jamieson. Το να αναγνωρίζεις τα θετικά και τα αρνητικά σημάδια μιας τηλεφωνικής επικοινωνίας είναι ένα skill που με την εμπειρία, μπορεί να το αποκτήσει ο καθένας.

Πώς ξεπερνάς τελικά το τηλεφωνικό άγχος;

Παραγγέλνoντας καφέ από την (γειτονική) καφετέρια online; Βάζοντας τη μητέρα σου να μιλάει στο τηλέφωνο για σένα; (true story). Όχι. Το τηλεφωνικό άγχος ξεπερνιέται όταν παίρνεις μια βαθιά ανάσα, πατάς ένα προσωρινό delete σε όλες τις αμφιβολίες που μπορείς να έχεις για το πρόσωπο με το οποίο πρόκειται να μιλήσεις και πατώντας τελικά το «call» στον αριθμό του. Ο καθηγητών του πανεπιστημίου Tufts με ειδίκευση στις ψυχικές διαταραχές, Alexander Queen, προτείνει σε όσους νιώθουν άγχος πριν το τηλεφώνημα, μια «νοητική αναδιοργάνωση» του τρόπου με τον οποίο τον αντιμετωπίζουν: «Μπορείς να σκεφτείς: «Λοιπόν, αν δεν μπορούσαν να μου μιλήσουν, δεν θα σήκωναν το τηλέφωνο.» Επίσης, για τις περιπτώσεις που κάνεις κάποιο λάθος ενώ μιλάς στο τηλέφωνο, μπορείς να πάρεις το λάθος και να το διαχειριστείς like a boss, αλλάζοντας τη θεματική της συνομιλίας, ώστε να ξεχαστεί άμεσα. Like a boss.

(Πηγή:SBS, πηγή photo)