Με αφορμή την σημερινή Ημέρα Κατά του Καπνίσματος. 

Τελικά, το πιο αξιόπιστο τρικ για να κόψεις το κάπνισμα, δεν είναι αυτά τα μηνύματα τύπου «το τσιγάρο μπορεί να σε μετατρέψει σε καρβουνιασμένη μούμια» που αναγράφονται τα πακέτα, αλλά το να αντικαθίστανται οι ετικέτες των πακέτων με μηνύματα που ενθαρρύνουν την αποχή από το κάπνισμα. Νέα έρευνα από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Canberra στην Αυστραλία, αποδεικνύει ότι τα πακέτα τσιγάρων που είναι «ντυμένα» σε μηνύματα εικόνων κατά του καπνίσματος και υπέρ της αποχής, αποθαρρύνουν τον χρήστη από το να καπνίσει.

Στην Αυστραλία, υπάρχει ήδη νομοθεσία που επιτρέπει την κυκλοφορία τσιγάρων χωρίς την αναγραφή της εκάστοτε φίρμας, με συσκευασίες στο χρώμα της ελιάς και μηνύματα υπέρ της αποχής που καλύπτουν όλο το πακέτο. Τέτοια πακέτα αναμένεται να κυκλοφορήσουν στο Ηνωμένο Βασίλειο το Μάιο και θα είναι κάπως έτσι:

 το πιο αξιόπιστο τρικ για να κόψεις το κάπνισμα

 

Στην Αυστραλία, στην τριετία 2010-13, το ποσοστό των συστηματικών καπνιστών μειώθηκε από 15.1% σε 12,8%, ενώ μετά τη ψήφιση της σχετικής νομοθεσίας, οι κλήσεις σε γραμμές βοηθείας για το κόψιμο του καπνίσματος, αυξήθηκαν κατά 78%.

Πώς εξηγείται;

Ο Hugh Webb, καθηγητής του πανεπιστημίου της Canberra δικαιολόγησε τους παραπάνω αριθμούς στην απώλεια της σύνδεσης του καπνιστή με την μάρκα που καπνίζει: «Οι άνθρωποι αποκτούν μια αίσθηση ταυτότητας, ότι ανήκουν κάπου, μέσα από τις μάρκες. Για παράδειγμα, μπορεί να δεις τον εαυτό σου ως «άνθρωπο του Mac» ή «άνθρωπο των PC» και να νιώθεις ότι ανήκεις σε μια ομάδα, μαζί με άλλους ανθρώπους που επιλέγουν το εκάστοτε brand.»

Όταν το 1992, απαγορεύτηκε η διαφήμιση τσιγάρων στην Αυστραλία, οι καπνοβιομηχανίες επιχείρησαν να χρησιμοποιήσουν συγκεκριμένες εικόνες και γραμματοσειρές επάνω σε πακέτα τσιγάρων, ώστε να προκαλέσουν το ενδιαφέρον συγκεκριμένων target groups. To «κρύψιμο» αυτών των οπτικών tricks, σύμφωνα με την έρευνα του Webb, δείχνει να δουλεύει.

Μεθοδολογία

Ο Webb και οι συνεργάτες του, ερεύνησαν 178 καπνιστές αμέσως πριν και 7 μήνες μετά την ψήφιση του νόμου για τις συσκευασίες των τσιγάρων. Εντόπισαν ότι μετά την αλλαγή των πακέτων, οι περισσότεροι ένιωθαν αρκετά μειωμένη επιθυμία να καπνίσουν τα τσιγάρα μιας συγκεκριμένης μάρκας. Επίσης δυσκολεύονταν να αποδώσουν θετικά χαρακτηριστικά όπως «μέσα στη μόδα» σε καπνιστές της εκάστοτε μάρκας. Ακόμα πιο σημαντικό ήταν το γεγονός ότι η απώλεια της ετικέτας του brand από τα πακέτα συνδεόταν με τη μείωση του καπνίσματος και αυξημένες προθέσεις για το κόψιμο του τσιγάρου από την πλειονότητα των καπνιστών που συμμετείχαν στην έρευνα.

«Oι νέοι τύποι συσκευασιών αφαιρούν από τις καπνοβιομηχανίες τη  δυνατότητα να πείθουν τους  καταναλωτές πως η αγορά της Χ μάρκας μπορεί να τους μεταδώσει μια ευρεία γκάμα από ενδιαφέροντα στοιχεία χαρακτήρα», δήλωσε ο Simon Chapman, καθηγητής του πανεπιστημίου του Sydney και συνεργάτης του Webb.

Αντίθετα, μέχρι στιγμής έχει αποδειχθεί πως οι νέοι αυτοί τύποι συσκευασιών δεν έχουν προκαλέσει την αύξηση της διακίνησης ψεύτικων ή λαθραίων τσιγάρων. Λέτε να έχει νόημα αυτό το νέο τρικ;

(Πηγή:Newscientist)

Δες εδώ6 πασίγνωστα προϊόντα που αρχικά προορίζονταν μόνο για το γυναικείο κοινό

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on Tumblr