«Despacito», σαν να λέμε «Macarena 3.0»

Είτε το θέλουμε είτε όχι, το φετινό καλοκαίρι έχει τα δικά του pop σημεία αναφοράς. Για κάποιους με πιο alternative pop/rock προτιμήσεις,είναι οι νέες δισκογραφικές δουλειές της Lorde, των Arcade Fire, των Bleachers, ακόμα και τα νέα τραγούδια της Carly Rae Jepsen. Μεταξύ μας όμως, το “Despacito” του Louis Fonsi (ft.Daddy Yankee), είναι ο απόλυτος pop ύμνος του φετινού καλοκαιριού, που ακόμα κι αν ζεις στο διάστημα, είναι δύσκολο να κάνεις ότι δεν το ξέρεις.

«Macarena», αυτή η πρόστυχη

Ίσως αυτό το παγκόσμιας κλίμακας «κόλλημα» κάθε μουσικόφιλου με το “Despacito” να θυμίσει στους λίγο μεγαλύτερους ένα κομμάτι που στα μέσα της δεκαετίας του `90, είχε προκαλέσει μια αντίστοιχη παράκρουση. Ήταν το “Macarena” των Los Del Rio, ένα κομμάτι με ανυπόφορα catchy videoclip, με στίχους που δεν καταλάβαμε ποτέ τι ήθελαν να πουν και με μια χορογραφία που ένωνε αγόρια και κορίτσια, macho και metrosexual, gay και straight, χορευτές και ατσούμπαλους σε μια διονυσιακή τελετή που τελείωνε άδοξα όταν ο Dj έβαζε Χρήστο Κυριαζή ή Νίκο Καρβέλα. Κι όμως η “Macarena” των Los Del Rio έχει περισσότερα κοινά με το “Despacito” απ`όσο φαντάζεσαι.

Δεν είναι μόνο η παγκόσμια επιτυχία το στοιχείο που συνδέει τα δυο τραγούδια. Κάπου εδώ αξίζει να τονίσουμε ότι η επιτυχία τους δεν προήλθε από τις original κυκλοφορίες τους, αλλά από τα αντίστοιχα remixes. Στην πραγματικότητα, ο πλήρης τίτλος του τραγουδιού που σάρωνε τα charts παγκοσμίως, το καλοκαίρι του 1996, που αποτέλεσε ακόμα και μέρος του soundtrack της προεκλογικής εκστρατείας του Bill Clinton ήταν: «Macarena» (Bayside Boys Mix).

«Είχαμε κυκλοφορήσει προηγουμένως, ένα Ισπανικό remix του Macarena που έγινε τεράστια επιτυχία στην Λατινική Αμερική, όταν οι Αργεντινοί ποδοσφαιριστές του Ισπανικού πρωταθλήματος το διέδωσαν στη χώρα τους.» θυμάται ο José María Cámara, μετέπειτα πρόεδρος του Ισπανικού τμήματος της δισκογραφικής εταιρείας BMG και συμπληρώνει. «Επιμέναμε ώστε το αμερικάνικο τμήμα της εταιρείας να φέρει το κομμάτι στο κοινό των ΗΠΑ, αλλά συναντούσαμε αντιδράσεις. Ξαφνικά μια μέρα μας ειδοποιούν ότι θέλουν το κομμάτι, αλλά στην αγγλική εκδοχή του. Εγώ τους λέω: «Μα δεν υπάρχει αγγλική ηχογράφηση.». “Όχι υπάρχει! Αυτή είναι που σκίζει!» μου απαντούν.  Διαπιστώθηκε τελικά πως κάποιος είχε βάλει μια κοπέλα να ηχογραφήσει τους στίχους στα αγγλικά και αυτό μας έφερε το θαύμα που ακολούθησε.

Αυτός ο «κάποιος» ήταν οι Bayside Boys, παραγωγοί από το Miami, που είχαν «πειράξει» το original τραγούδι και το έδιναν κάθε βράδυ σε Djs των clubs της Florida. Όταν ο Cámara ανακάλυψε τι είχε συμβεί, αντί να μηνύσει τους δυο remixers για κλοπή του τραγουδιού, έκανε κάτι ακόμα πιο έξυπνο: Αγόρασε το remix. Και ενσωμάτωσε τα ονόματα των remixers στον τίτλο του τραγουδιού. Και το “Macarena (Bayside Boys Mix)”έγινε απλώς “Macarena”.

Το άγγιγμα του Bieber 

Η ιστορία αυτή μοιάζει να επαναλαμβάνεται με το “Despacito”: Η original εκδοχή του ανήκει στους Luis Fonsi-Daddy Yankee και προοριζόταν να πρωταγωνιστήσει στα charts των Ισπανόφωνων χωρών. Κάπου εκεί, εμφανίστηκε ο Justin Bieber, προσθέτοντας ένα intro με αγγλικούς στίχους  και μερικές ρίμες στα Ισπανικά και εγένετο ένα τιτάνιο remix, μια global χορευτική μανία. Το «ισπαγγλικό» αποτέλεσμα ήταν κοινό σε Despacito και Macarena: Αρκούσε μόνο μια προσθήκη λίγων αγγλόφωνων λέξεων ώστε και τα 2 κομμάτια να γίνουν κατανοητά και εν τέλεια να αγαπηθούν από κάθε pop fan ανά τον κόσμο, που μιλάει και καταλαβαίνει είτε την ισπανική είτε την αγγλική γλώσσα.

H κίνηση-ματ για την επιτυχία του “Despacito” ήταν φαινομενικά απλή: H αισθαντική στα όρια της μπαλάντας, ερμηνεία του Luis Fonsi, μεταμορφώθηκε σε ένα track που φλέρταρε με τον ήχο της reggaeton, χωρίς ωστόσο να τον οικειοποιείται. «Ναι, έχει λίγο reggaeton, αλλά αν το ακούσεις προσεκτικά, θα νιώσεις τον ήχο της ζωής των απλών ανθρώπων του Miami», δηλώνει ο μουσικολόγος Victor Lenore. Βέβαια, δεν είναι λίγοι οι δημοσιογράφοι του Ισπανικού μουσικού Τύπου που κατηγορούν τον Louis Fonsi για ένα καλλιτεχνικό «ξεπούλημα» προς την εμπορική μουσική, μια «στροφή» αντίστοιχη με αυτή που έκανε ο Enrique Iglesias στα τέλη της δεκαετίας του `90 .

Αν όμως ο σκοπός του “Despacito” ήταν να γίνει το τραγούδι του φετινού καλοκαιριού, τότε τα προσφερόμενα μέσα δούλεψαν σωστά.  Το videoclip έχει ήδη ξεπεράσει το 1 δις.views στο YouTube, είναι πρώτο σε plays στο Spotify, ενώ το single είναι πρώτο στα charts χωρών όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ολλανδία και η Αμερική (και αμέτρητων άλλων).

Χορεύουμε παιδιά;

Το καλοκαίρι του 1996 ήμουν 12 ετών, πήγαινα κατασκήνωση και μάλλον μισούσα τους περισσότερους συν-κατασκηνωτές μου. Όμως κάθε βράδυ κάναμε μια προσωρινή ανακωχή, γιατί ο Dj έπαιζε «Macarena» και μετά νομίζω κάτι από Bacstreet Boys και μετά Scorpions. Προγραματάρα δηλαδή.  Είναι προφανές ότι η επιτυχία των Los Del Rio προήλθε κυρίως από την κλασσική πλέον χορογραφία του, που σύμφωνα με τον Jose Cámara, δημιουργήθηκε από απλούς ανθρώπους στο δρόμο. Όταν το τραγούδι ήταν παγκοσμίως γνωστό, η χορογραφία του  «είχε αντικαταστήσει το κύμα που έκαναν οι φίλαθλοι στα γήπεδα. Ήταν μια πιο ολοκληρωμένη χορογραφία, ένας συλλογικός χορός γεμάτος χαρά.» όπως δήλωσε ο Jose Cámara, μια χορογραφία για την οποία σκηνοθετήθηκε ένα ολόκληρο video tutorial ώστε να σταλεί σε κάθε παράρτημα της δισκογραφικής εταιρείας ανά τον κόσμο και να μάθει όλος ο κόσμος να χορεύει στους ρυθμούς του “Macarena”. Ω γλυκιά προ-Ιντερνετ-προ YouTube εποχή της δισκογραφίας…

Το “Despacito” από την άλλη απέκτησε – ανεπίσημα έστω- την δική του χορογραφία, μέσα από τα δεκάδες video tutorials γυμναστών, φωτογράφων και άλλων εμπνευσμένων ερασιτεχνών. Αλήθεια, πως χορεύεται το «Despacito»;

Αν και τα δυο tracks χωρίζονται από μια ολόκληρη 21ετία μουσικών, τεχνολογικών και αμέτρητων άλλων εξελίξεων, το σίγουρο είναι πως το σχεδόν πανομοιότυπο ταξίδι τους προς την επιτυχία, απασχολεί  διαρκώς τον μουσικό Τύπο.  Πριν από μερικούς μήνες, ο δημοσιογράφος Joaquin Hurtado έγραφε με βεβαιότητα: «Είναι απόλυτα όμοια! Σήμερα αυτό που ζούμε είναι ένα “Macarena 3.0. Σε μια συνέντευξη που είχα με τον – δημοφιλή Πορτορικανό rapper – Residente Calle 13, όταν τον ρώτησα για την επιτυχία του “Despacito”, μου απάντησε: «Αυτό έχει ήδη συμβεί με το “Macarena”.

Από την άλλη, για τον José María Cámara, τον άνθρωπο που ευθύνεται για την εκτόξευση του “Macarena” στην pop στρατόσφαιρα,  το “Despacito” έχει να διανύσει μερικά χιλιόμετρα ακόμα ακόμα για να φτάσει την επιτυχία των Los Del Rio. «Νομίζω πως μοιάζει περισσότερο με το “Lambada” (των Kaoma, από το 1989). Ποτέ δεν θα γίνει τόσο μεγάλη επιτυχία όσο το “Macarena”. Έχω κρατήσει ένα εξώφυλλο του περιοδικού Time, από τον Δεκέμβριο του 1996, που έγραφε στον τίτλο “Go Away Macarena, Go Away Macarena”. Ο κόσμος είχε ακούσει και χορέψει τόσο Macarena μέσα σε λίγους μήνες, που δεν άντεχε άλλο…”

Μήπως δεν είμαστε μακριά από ένα «Go Away Despacito»; Σε αυτό το -φλέγον- ερώτημα,  μια πρωινή βόλτα σε μια οποιαδήποτε παραλία ή μια βραδινή βόλτα στα σοκάκια ενός random νησιού, μπορεί να δώσει την απάντηση. (ΝΑΙ!).

Με στοιχεία από:  El Pais

[themify_button ]του Γιάννη Δημητρέλλου[/themify_button]

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on Tumblr